The helicopter in airfield

The helicopter in airfield

Har du alltid drömt om att flyga runt bland molnen, oberoende av någon annan? Det finns många som gör slag i saken och trots att vägen kan vara lång är det definitivt värt det i slutändan. Att flyga helikopter är en av de mest befriande sakerna du kan ägna dig åt och för att bli helikopterpilot måste du gå en utbildning där du lär dig både teori och praktik. Innan du börjar utbilda dig som pilot för en helikopter och får ditt certifikat finns det dock några krav som du måste uppfylla. Följ med när vi går igenom de nödvändiga stegen för att ta helikoptercertifikat.

revivo.se

Krav och olika typer av certifikat

Vi är nog många som sprang runt mammas vackra utemöbler som barn och lekte flygplan och helikopter. Drömmen om flyga kan bli verklig med några enkla steg. Det första du måste göra är att uppfylla olika flygmedicinska krav. Du måste även genomgå en säkerhetskontroll hos polisen som godkänner dig. Att ta helikoptercertifikat kostar pengar och är en investering, speciellt om du planerar att ha en karriär som pilot. Förutom de grundläggande kraven finns det också specifika krav beroende på vilken av de tre olika typer av helikoptercertifikat som du planerar att ta. De olika certifikaten är PPL (H), CPL (H) och ATPL (H). Det stora H:et specificerar att det är helikopter det handlar om. PPL är Private Pilot License och rör privatflyg, CPL är Commercial Pilot License och berör kommersiella flygningar och ATPL står för Airline Transport Pilot Licens och betyder att du flyger för ett flygbolag. Dessa tre utgör grundcertifikaten.

Vad kostar det att ta helikoptercertifikat?

Hur mycket det kostar att ta helikoptercertifikat är självklart en relevant fråga. Det är dock svårt att säga eftersom priserna varierar beroende på var du utbildar dig, under hur lång tidsperiod och hur många timmar som du kommer att flyga. En bra liknelse är processen som du går igenom när du förbereder dig inför ett bilkörkort. Den största skillnaden är att många inte har en gammal helikopter ståendes i garaget som man kan öva på. Att läsa teori och samtidigt öva är en preferens enligt många, det är enklare att förstå teorin om du kort därefter tillämpar den. Om du exempelvis ska ta ett PPL (Private Pilot License) behöver du minst 45 timmars flygning. De 45 timmarna innefattar en rad av olika typer av flygningar som exempelvis övervakad ensamflygning och dubbelkommando. 45 timmar kan kosta allt mellan 100 000 och 180 000 SEK, beroende på var du studerar. Till det tillkommer även kostnader för undersökningar och böcker. Räkna med absolut minst 120 000 SEK för ett PPL.